Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2008

Ιδέες για μεταρρυθμίσεις - Νομοθεσία

Τα τελευταία 15 χρόνια η πολιτική ζωή "κυριαρχείται" είτε από "εκσυγχρονιστές", είτε από "μεταρρυθμιστές". Ατυχώς, πιστεύω, η επίκληση αυτών των όρων "αλλαγής" γίνεται ή γινόταν για να αποφευχθούν άλλες, πολιτικά δυσμενείς, για όσους τους επικαλούνται ή τους επικαλούνταν, καταστάσεις και συζητήσεις.

Σκέφτηκα λοιπόν να αρχίσω να προτείνω κάποιες "μεταρρυθμίσεις" και εγώ. Το blog μου βέβαια δεν πολυδιαβάζεται, αλλά ίσως μερικές ιδέες φανούν ότι είναι χρήσιμες. Σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση. Παραιτούμαι από copyright...

Αρχίζω λοιπόν με την νομοθεσία, μια εγνωσμένης άθλιας ποιότητας συνιστώσας της εθνικής μας ζωής. Αν και δεν είμαι νομικός -μερικά χρόνια νομικών σπουδών και η επαγγελματική μου ενασχόληση (όσο είχα...) με κάνει να αισθάνομαι ότι "κάτι ξέρω"...- έχω το θάρρος (και το θράσος) να προτείνω μια μεταρρύθμιση που είμαι σίγουρος ότι θα κάνει καλό...

Βέβαια τα "τσακάλια" της δημοσιογραφίας μας, που σπανιότατα καταλαβαίνουν για τι θέμα γράφουν, είμαι βέβαιος ότι θα τη λοιδορούσαν... Γιατί δεν είναι θέμα που "πουλάει" σαν τα σκάνδαλα και τις αποτυχίες. Το ίδιο θα έκαναν ίσως και οι πολιτικοί, στους οποίους απευθύνομαι. Και αυτοί, πιστεύω, σπανιότατα καταλαβαίνουν για ποιο θέμα μιλούν και, ακόμα σπανιότερα τι λένε. Το κακό στους τελευταίους είναι ότι όχι μόνο μιλούν, αλλά και "πράττουν"...

Η ιδέα είναι απλή: να τεθεί στόχος ετήσιας μείωσης της έκτασης της νομοθεσίας αρμοδιότητας των Υπουργείων.

Θα μου πείτε, ποιο είναι το κριτήριο με το οποίο θα μετράμε την επιτυχία μιας τέτοιας μεταρρύθμισης; Απλό: μετράμε τον αριθμό των σελίδων της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως, που καταλαμβάνει η νομοθεσία -όχι οι διάφοροι διορισμοί και τα καταστατικά των ΕΠΕ και ΑΕ- αρμοδιότητας κάθε Υπουργείου. Ήδη το να ψάξουν τα Υπουργεία να βρουν ποια είναι η νομοθεσία αρμοδιότητάς τους που ισχύει, δηλ. το να κάνουν μια απογραφή, θα τους κάνει καλό...

Ο Πρωθυπουργός δεν έχει παρά να ορίσει το ενιαίο ποσοστό ετήσιας μείωσης του αριθμού των σελίδων της εν ισχύι νομοθεσίας του κάθε Υπουργείου. Ας πούμε 5 %.

Η Βουλή έτσι θα έχει με τί να ασχοληθεί, η κυβέρνηση να λέει τι διορθώνει, οι πολίτες να καταλάβουν τι απλοποιείται κλπ.

Ζητείται Αντίλογος ...

5 σχόλια:

Unknown είπε...

Η πρότασή σας μου θυμίζει μια ιστορία που έλεγε ο μακαρίτης ο πατέρας μου από τα φοιτητικά του χρόνια στην Νομική Σχολή Αθηνών στις αρχές της δεκαετίας του 1920.
Ο Ε.Βενιζέλος είχε κάνει Καθηγητή της Νομικής Σχολής Αθηνών τον άγευστο περί τα νομικά (πλην στενό του φίλο!!) Σεφεριάδη,πατέρα του Γ. Σεφέρη.
Ο Σεφεριάδης εδίδασκε κάποτε ότι ένα πλοίο είναι Ελληνικό εάν ο πλοιοκτήτης του είναι κατά το ήμισυ τουλάχιστον Έλλην.
Και ένας φοιτητής τον διέκοψε και τον ερώτησε "Ποιό ήμισυ Κύριε Καθηγητά; Το επάνω ή το ή το κάτω;"
Έτσι και εγώ διερωτώμαι και εωτώ;
Επί υπερβάσεως του περιορισμού του 5% ποιό μέρος της νομοθεσίας του αντίστοιχου Υπουργείου θα αχρηστεύεται; Της αρχής ή του τέλους του χρόνου;
Και επί νομοθεσίας συναρμοδιότητος περισσοτέρων Υπουργείων (όπως συνήθως, αν μη πάντοτε, συμβαίνει) η νομοθεσία τίνος Υπουργείου θα πηγαίνει στον κάλαθο των αχρήστων;
Όχι ότι η πολυ-νομοθεσία περί παντός του επιστητού (και άλλων τινών ακόμη) δεν είναι από τα μεγάλα βάσανα της Ελληνικής Πολιτείας..
Βλέπω όμως και κάτι ίσως χειρότερο.
Την πολυ-νομοθεσία της Ε.Ε. η οποία, αν δεν κάνω λάθος, ρυθμίζει ακόμη και την διάμετρο των αυγών που πρέπει να γεννούν οι κότες..

Απορών και Εξιστάμενος είπε...

Αγαπητέ κύριε Βαρδάκα,

Ως παλαιός νομικός, αμέσως ή εμμέσως συμπράξας ή συμβιβασθείς με αυτό που λέγεται ελληνική νομοθεσία, δυσκολεύεσθε μάλλον να καταλάβετε ότι η θέση ενός δείκτη (του 5 % που ανέφερα στην ανάρτησή μου) είναι, τουλάχιστο στη σημερινή σαφώς πιό εξελιγμένη διακυβέρνηση των άλλων χωρών της ΕΕ, πολιτικός στόχος και όχι νομικός. Θα αποτελεί στόχο, την επίτευξη ή όχι του οποίου θα χρεώνεται θετικά ή αρνητικά η ηγεσία του κάθε Υπουργείου.

Όσο για την νομοθεσία της ΕΕ, για την οποία αναφερθήκατε υποτιμητικά θεωρώντας ίσως ότι η Ελληνική είναι καλλίτερη, μου κάνει εντύπωση που δεν έχετε υπόψη σας ότι με βάση τη Ελληνική νομοθεσία του 1932 που δεν έχει ακόμα καταργηθεί, δεν προβλέπονται πλαστικοί σωλήνες για την αποχέτευση κτιρίων, ενώ προβλέπονται μολύβδινοι (!) για την τροφοδοσία ποσίμου ύδατος. Αν πάτε χρονικά πλησιέστερα θα δείτε ότι μέχρι το 2005 η νομοθεσία μας-που είναι πάντως ήδη παρωχημένη- προέβλεπε για τις εσωτερικές εγκαταστάσεις αερίου μόνο χάλκινους και χαλύβδινους σωλήνες (ενώ γνωρίζετε πολύ καλά ότι κάτω από τους δρόμους βάζουμε πλαστικούς σωλήνες διανομής!).

Τέλος, ίσως γνωρίζετε ότι τυπικά υπάρχει ελληνικός νόμος των μέσων του 19ου αιώνος, που απαγορεύει έμμεσα τη χρήση κάθε τρόπου φωτισμού των εργοστασίων, εκτός από φωτισμό με τις λεγόμενες -τις θυμάσθε από τη Γυμνασιακή Φυσική;- λυχνίες Davis. Άρα απαγορεύεται ο ηλεκτρισμός...

Αυτά τα αδέσποτα της νομοθεσίας αν ξεκαθάριζε το κάθε Υπουργείο, το 5% θα το “έπιανε” πολύ εύκολα... Αλλά πού μυαλό στούς “νομοπαρασκευαστές” συναδέλφους σας; Άλλωστε όλοι βολευόμαστε με τις μπουρδολογίες στους νόμους... και κυρίως οι νομικοί -με όλο το συμπάθειο για τον επαγγελματικό σας κλαδο-... Μια μπερδεμένη νομοθεσία τους παράνομους και τους δικηγόρους ωφελεί...

Για να τελειώνει και η “μυθολογία” της Κοινοτικής νομοθεσίας, αυτού του είδους τα φαινόμενα -περιλαμβανόμενης, θα προσθέσω εγώ, της επιτρεπόμενης καμπυλότητας της μπανάνας- είναι αποτέλεσμα δύο φαινομένων: της τάσης προστατευτισμού και άμεσης κυβερνητικής ανάμιξης στην αγορά -σε όσους τομείς υπάρχει ακόμα, δηλ. γεωργικά προϊόντα, φάρμακα, χημικά, τρόφιμα και αυτοκίνητα- που οι Κυβερνήσεις επίμονα ζητούν και της προσπάθειας επίλυσης μέσω της Κοινοτικής Νομοθεσίας εθνικών προβλημάτων αναμεμειγμένης με τα αποτελέσματα των απίθανων και ατερμόνων διαπραγματεύσεων μεταξύ Κρατών-μελών και της, ευτυχώς μειούμενης, συμπεριφοράς τύπου Kindergarten μερικών φωνακλάδων Ευρωβουλευτών (ευτυχώς συνήθως όχι Ελλήνων...).

Unknown είπε...

Σας είχα στείλει το σχόλιο από τις 28.9.08.
Προφανώςς δεν έφτασε..
Επειδή το είχα φυλάξει το επαναλαμβάνω.

Θου Κύριε φυλακήν τω στόματί μου!!
Είπα εγώ ότι η Κοινοτική νομοθεσία είναι χειρότερη από την Ελληνική;
Απλώς έχουν σχεδόν τα ίδια χάλια.. Η Ελληνική ως παλαιότερη είναι χειρότερη επειδή οι Έλληνες δημόσιοι υπάλληλοι και οι Έλληνες πολιτικοί είχαν περισσότερο χρόνο να ξεδιπλώσουν το ταλέντο τους!!
Και στα ωραία της Ελληνικής Νομοθεσίας έχω να συνεισφέρω με άπειρα παραδείγματα. Περιορίζομαι αυτήν την στιγμή σε ένα!! Με το βδ του 1961 στις αίθουσες χειρουργείων πρέπει να υπάρχει άπλετος φυσικός φωτισμός και αερισμός. Και ναι μεν με τα πδ 247/1991, 517/1991 κλπ έχουν αλλάξει τα πράγματα, πλην όμως οι νέες ρυθμίσεις ισχύουν μόνον για τις νεοανεγειρόμενες κλινικές και Νοσοκομεία.. Στα παλαιά χειρουργεία ισχύει πάντοτε (με διαρκείς παρατάσεις της ισχύος του) το βδ του 1961!!
Συμφωνώ ότι οι δικηγόροι και οι Δικαστές (παγκοσμίως βεβαίως !!) ζουν εν μέρει από την πολυνομία καθώς και από την ανικανότητα και την φαυλότητα της Δημοσίας Διοικήσεως και της Εκτελεστικής Εξουσίας (Εθνικών και Κοινοτικών ή Υπερεθνικών!!). Δεν τις εδημιούργησαν όμως!!
Η πολυνομία, η ανικανότης και η φαυλότης της Διοικήσεως πάντως ενισχύουν (σημαντικά μάλιστα) το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (Α.Ε.Π.). Έστω πχ επιχείρηση λαδώνει με 300.000 Ευρώ στην Δημοσία Διοίκηση ή στην Εκτελεστική Εξουσία και σε δημόσιο διαγωνισμό προμηθείας μηχανήματος μπαίνουν προδιαγραφές που τον καθιστούν «φωτογραφικό».
Το λάδωμα αυξάνει μάνι-μάνι το Α.Ε.Π. με 300.00 Ευρώ. (Το νόμιμο ή το παράνομο του εσόδου δεν αφορά το Α.Ε.Π.). Αυτός που τα «τσάκωσε» αγοράζει σπίτι για την κόρη του. (Το έχουμε ακούσει προσφάτως ως δικαιολογία). Επομένως άλλη αύξηση του Α.Ε.Π. για 300.000 Ευρώ από το έσοδο της κόρης του.. Πληρώνονται όμως για την αγορά του σπιτιού φόροι (αύξηση του Α.Ε.Π. επειδή το Κράτος θα ξοδέψει τους φόρους δημιουργώντας εισοδήματα με διορισμούς τεμπέληδων έστω .., πλην θα δημιουργήσει εισοδήματα.. Πληρώνονται επίσης για την αγορά του σπιτιού και αμοιβές μεσιτών, δικηγόρων, συμβολαιογράφων, υποθηκοφυλάκων κλπ. Άλλη αύξηση του Α.Ε.Π. Ο πωλητής ακόμη θα δαπανήσει τις 300.000 Ευρώ και θα δημιουργήσει άλλα εισοδήματα. Άλλη αύξηση του Α.Ε.Π. Αυτοί που θα χάσουν τον διαγωνισμό θα τον προσβάλλουν με δικηγόρους. Άλλα νέα εισοδήματα των δικηγόρων προστίθενται στο Α.Ε.Π. Το κράτος για να προλάβει αυτή την πλημμυρίδα δικών διορίζει και νέους άλλους δικαστές. Και άλλα εισοδήματα προστίθενται στο Α.Ε.Π.
Λοιπόν η πολυνομία καθώς και η ανικανότης και η φαυλότης της Δημοσίας Διοικήσεως δημιουργούν εισοδήματα και αυξάνουν σημαντικά το Α.Ε.Π. Γιαυτό και στην Ελλάδα η ετησία αύξησή του είναι μεγαλύτερη του μ.ο. στη Ευρώπη..
Επανερχόμενος στην Ευρωπαϊκή νομοθεσία και στο παράδειγμα που έφερα για τις διαστάσεις των αυγών διευκρινίζω ότι δεν θεωρώ λανθασμένη την σχετική νομοθεσία. Απλώς την επικοινωνιακή πολιτική της Επιτροπής θεωρώ ελλιπή αφού δεν επέτυχε να πληροφορηθούν ο κότες την οδηγία της ώστε να γεννούν αναλόγως αυγά..

Απορών και Εξιστάμενος είπε...

@ Χρίστο Βαρδάκα

Το σχόλιό σας δεν είχε ποτέ εμφανισθεί στα πρός ρύθμιση θέματα... Ζητώ συγγνώμη για λογαριασμό του προγράμματος...

Έχω την θεωρία μου (όχι επιστημονικά αποδεδειγμένη όμως -δεν θα ήταν θεωρία άλλωστε-) για το πως προκύπτουν όλα αυτά τα τρελά της Ελληνικής νομοθεσίας...

Έχω την εντύπωση πάντως ότι θα οφείλεται και διότι εκδοθέντος του Νόμου ουδείς ορίζεται αρμόδιος για την συντήρησή του...

Unknown είπε...

Ψάχνετε ψύλλους στα άχυρα!!